_
*Rasa nak tepuk dahi je bila baca balik blog ni. Adeh..*
Dengan ini di umumkan blog ni dah ditamatkan perkhidmatannya! Jom ke blog baru. Lebih tips, lebih cerita lebih kelakar!
FITRIHADI.COM
-admin

Thursday, October 29, 2009

McDonald's is coming to Perlis?

Because of I'm sick and tired of fast food restaurant here (KFC, Pizza Hut & RFC) where every single weekend they're full of people and crowded, so I wrote an e-mail to McDonald's about opening their restaurant here in Perlis. This is what they've said.

So now it takes a couple of year for them to open an outlet here.. Hoping McDonald's will come here A.S.A.P.. nk beli piza atau zinger pn susah..ngalahkan org nk gi mengundi...hehe Peace!

UPDATE: (Berita) Lokasi Restoran Mcdonald’s Pertama Di Perlis

P/s: Lpas ni nak suruh buka cinema lak kat Perlis hahaha



Tuesday, October 27, 2009

Potong Lemak #2 - diet? slim?

ramai yg masuk blog aku atas keyword 'potong lemak' sbb search kat google 'potong lemak' and first list tu kuar blog aku (tak caya korang search a sendiri) so aku wat part two lak..ni link utk part 1 tu...KLIK SINI

dulu aku pnah gemuk masa sek ren..then aku azam nk kurus. ambik masa setahun gk..and dalam tahun tu aku byk exercise n kurangkan oily food.

ni antara tips2 yg aku amalkan time tu..skang tak kot..hehhe

  1. tiap2 ari kena jalan kaki jauh..macam aku berulang dari sek ke umah..so takde masalah a..
  2. ambik sarapan..but lunch makan skit je (such as kuih or roti)..then malam baru makan nasi balik...
  3. weekend korang balun le apa yg korang nak sbb diet only for weekday je..ingat diet takde cuti ke..diorang pn nak cuti gk..letih a kalu takde cuti
  4. byk makan makanan yg byk cecair..(like soup, tom yam,bubur nasi) dan jgn sentuh makan bergoreng..kengkadang heaven tu menyeksakan gk..bila dah gomok baru tau..
  5. bila lapar, tahan je..pk n yakin yg perut korang akan guna lemak kat perut korang utk jadikan tenaga..tido a kalu bleh..tapi masa tu time aku lapar masa tgh berjalan balik umah...so tak terasa sgt...tapi kalu dah gastrik tu tak pyh a..kang mati anak orang naya...
  6. byk minum air kosong..kalu bleh air lain tak pyh kecuali susu n cereal je..weekend je bleh nk pelahap air apa pn..

ni antara makanan yg seswai utk potong lemak...taun lpas aku try memang turun satu saiz seluar :-P

  1. cereal/oatmeal - ambik pagi2..so lemak akan mudah dibakar, perut pn kurang lapar. kalu rasa tak manis tambah buah-buahan atau madu.. jgn guna gula..
  2. olive oil - yg ni pn ok ambik pagi2 dgn roti gandum penuh (whole grain bread) sbb nnti korang lambat rasa lapar. dalam rancangan Oprah pn ada suruh ambik olive oil ni dgn roti gandum. sbb olive oil is a healthy fat. it's still in liquid ada suhu bilik.
  3. telur - full of protein-protin bagus utk bakar lemak
  4. whole grain food - cracker, bread - tgk kat snarai kandungan..kalu wheat kt plg atas memang ye a tu
  5. low fat drink/food
  6. berry fruits - blueberry, strawberry, rasbery, blackberry - ada ontioxidant and lebih byk vitamin C berbanding buah2 lain.
  7. Teh - Lipton - juga ada fungsi antioxidant dan bagus utk penghadaman
  8. Sayur pn kna makan gk..nk wat salad, gantikan mayonis dgn jus lemon/oren.. masam gk kn..sdap pe..
  9. kalu nk makan daging, pilih daging putih - ikan, ayam (tanpa kulit) - ingat protin bagus utk bakar lemak.
  10. last skali buah-buahan a..bleh wat jus.. kalu dah bosan sarapan dgn cereal ambik jus oren pn ok..Jus Oren bleh potong lemak gk..

makan sblum wat keja atau snaman pn bleh memudahkan lagi pmbakaran lemak. Good luck!!

P/s: still trying to get flat stomach...adoiii!